Sultne p? ny kunnskap og faglig p?fyll

Kelly Services, 5. august 2013 – Norske arbeidstakere ?nsker stadig faglig p?fyll og utvikling av sin kompetanse, og hele 65 % sier at de kontinuerlig s?ker videre utvikling og l?ring. Det viser ferske tall fra den ?rlige arbeidslivsunders?kelsen Kelly Global Workforce Index (KGWI).
Unders?kelsen er gjennomf?rt av Kelly Services, og omfatter omkring 122 000 arbeidstakere fra Europa, Nord-Amerika og Asia-/Stillehavs-omr?det, hvorav ca 3 000 i Norge.
I tillegg til et stadig ?nske om ? l?re nye ting, tar hver enkelt mer ansvar for egen kompetanseutvikling, b?de for ? ta grep om egen karriere, men ogs? for ? forbli konkurransedyktige i et stadig mer hurtigutviklende og krevende arbeidsmarked.
Unders?kelsen viser at hele 65 % av respondentene i Norge s?ker aktivt etter, eller vurderer, en eller annen form for videreutdanning eller kurs. Av disse sier 49 % at de ?nsker ? videreutvikle seg for en mulighet til forfremmelse hos n?v?rende arbeidsgiver, mens hele 53 % ?nsker ? utvikle seg for ? bli mer attraktive for avansement hos en annen arbeidsgiver, eller for ? starte for seg selv (i unders?kelsen kunne man krysse av for flere alternativer).
I motsetning til hva man kanskje skulle tro, er det de yngste arbeidstakerne som trekker ned denne statistikken, hvor hele 53 % av respondentene i aldersgruppen 19-30 ?r sier de ?nsker ? bli hos n?v?rende arbeidsgiver. Til sammenligning sier hhv 49 % av generasjon X (31-48 ?r) og 44 % av babyboomerne (49-66 ?r) det samme.
? De aller fleste er opptatt av ? beholde sin attraktivitet p? arbeidsmarkedet, og vi merker stadig ?kt fokus blant v?re ansatte ? b?de eksterne og interne ? p? kompetanseheving og ?nske om faglig p?fyll, sier Gry J?dest?l, HR Manager i Kelly Services Norge. ? Det ? stadig holde seg oppdatert, er helt avgj?rende for ikke ? sakke akterut i forhold til utviklingen i n?ringslivet i dag, sier hun.
? Det som kan v?re verdt ? merke seg i denne sammenheng, er at flertallet faktisk videreutvikler seg for ? bli attraktive overfor nye arbeidsgivere, ikke n?dvendigvis for ? bli bedre i den jobben de har. Dette kan selvsagt ha flere ulike ?rsaker, men det blir i alle fall ikke mindre viktig for arbeidsgivere ? synliggj?re mulighetene for internt avansement fremover, sier J?dest?l.
Flere resultater fra unders?kelsen i Norge:
2/3 av de spurte mener at det ? opparbeide seg erfaring og kunnskap via den jobben de gj?r, er den mest attraktive og effektive metoden for kompetanseutvikling, og foretrekkes klart foran andre alternativer som videreutdanning og kurs, seminarer, profesjonell sertifisering og mentoring. Norge er dermed det landet hvor oppl?ring i regi av arbeidsgiver verdsettes h?yest, og langt h?yere enn gjennomsnittet i resten av Europa og verden for ?vrig, hvor kun halvparten mener dette er den mest effektive form for kompetanseheving.

Evnen til samarbeid, verbal kommunikasjon, lederskap og aktiv lytting, er de egenskapene som blir sett p? som aller viktigst for ? oppn? suksess i arbeidslivet.

Medarbeidere i aldersgruppen 31-48 ?r (generasjon X), er de som er mest sultne p? en helt ny karriereretning, og hvor sannsynligheten er st?rst for at de i n?rmeste fremtid kommer til ? omskolere seg.

42 % av de spurte mener at det ? kunne snakke flere spr?k er en avgj?rende faktor for suksess i arbeidslivet, og tysk og spansk trekkes frem som de to viktigste spr?kene i tillegg til engelsk.

Gry J?dest?l sier at funnene tydelig viser at ansvaret for kompetanseutvikling ikke lenger hviler utelukkende p? arbeidsgiver. Men den viser ogs? tydelig at arbeidsgivere som investerer i oppl?ring og videreutvikling av sine ansatte, ikke bare f?r igjen for dette i form av ?kt produktivitet, men ogs? ?ker sjansen for ? beholde de ansatte lenger.
? Ansatte tar selv en stor del av kontrollen, og vurderer gjennom hele karrieren ulike m?ter ? fornye og oppgradere sine ferdigheter p?. Oppl?ringstiltak og faglig utvikling er i dag blitt en integrert og n?dvendig del av ansettelsesforholdet, og har en viktig betydning for ansattes moral, ytelse og engasjement, sier hun.
Dette og flere resultater fra unders?kelsen, kan du lese mer om i rapporten Career Development and upskilling. Mer informasjon om Kelly Global Workforce Index? finner du under nyheter og pressemeldinger p? v?re nettsider www.kellyservices.no.
Kelly Services Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB) er en av verdens ledende akt?rer innen fleksible bemanningsl?sninger, og tilbyr et omfattende spekter av rekrutterings- og bemanningsl?sninger, inkludert midlertidig arbeidskraft og fulltidsansatte, outsourcing- og konsultent-tjenester innen HR. Selskapet formidler ?rlig arbeid til over en halv million mennesker innen en rekke bransjer verden over, og omsatte i 2012 for 5,5 milliarder USD. For mer informasjon, se www.kellyservices.no og f?lg oss p? Facebook, LinkedIn, og Twitter. Klikk her for ? laste ned ?The Talent Project?, v?r gratis app for iPad.

Authors
Top