Barneskoleelever gode matpakkeforbilder for ungdom

Mens frokostspising jevnt over er h?y i alle aldersgrupper, er lunsjvanene sterkt betinget av alder. Medbrakt matpakke og melk til lunsj avtar kraftig etter hvert som barna blir eldre, mens mat kj?pt p? – og utenfor skolen ?ker tilsvarende. Ern?ringsfysiolog i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Hanne Hennig Rustad frykter at d?rlige drikke ? og matpakkevaner f?rer til at barn og unge f?r i seg for lite av dagens viktige n?ringsstoffer.
Unge forbilder
87 % av barn mellom 8 og 11 ?r spiser frokost hver dag. Hele 78 % av disse barna spiser ogs? matpakke hver dag viser Norges st?rste barn- og ungdomsunders?kelse gjennomf?rt av Synovate v?ren 2011. Dette avtar kraftig n?r barna blir eldre. 39 % av 12-15 ?ringene spiser matpakke daglig, mens kun 24 % av de mellom 16-24 ?r gj?r det samme, viser unders?kelsen.

– Barn er flinke til ? spise nistemat og drikke melk til nistematen frem til de g?r i 5 -6. klasse. Deretter g?r b?de melk – og matpakkekonsumet jevnt nedover. Det er de yngste som er flinkest til ? drikke melk, spise frokost og spise matpakke, forteller Hanne i Melk.no.
Det er bekymringsverdig at b?de melkedrikking og matpakkespising beveger seg nedover med alderen fordi de er begge viktige kilder til mange n?ringsstoffer barn og unge trenger hver dag. ?rsaken til nedgangen kan nok v?re flere: ?kt valgfrihet og tilgang til mer penger og kj?p av andre produkter utenfor skolen n?r barna blir eldre kan v?re noe av forklaringen. P? ungdomsskolen har man mye st?rre frihet til ? velge hva man skal spise og drikke enn f?r, og mange mener nok at den tradisjonelle nistematen med melk ikke er spennende nok.
– De fleste er mer opptatt av hva matpakken inneholder fremfor hva som drikkes til. Likevel skal en v?re bevisst p? hvordan ulike drikker gir kroppen tilskudd av ulike n?ringsstoffer. Det er synd at s? mange unge dropper skolemelk n?r de kommer p? ungdomsskolen. I denne alderen trenger de spesielt kalsium som du finner i melk og meieriprodukter. S?rlig gjelder dette jenter hvor hele 70 % av jenter i 13 ?rs alderen ikke f?r dekket sitt daglig anbefalte inntak, fortsetter Hanne i Melk.no.
Ern?ringsfysiologen oppfordrer unge og voksne til ? v?re bevisste p? hva de drikker til matpakken. Om valget faller p? vann, melk eller juice har mye ? si for hvor mye nyttig n?ring kroppen f?r i seg til lunsj. Enda st?rre forskjell blir det hvis man velger usunne drikker som iste, brus, saft eller lignende.

– En standardmatpakke av to skiver grovbr?d med p?legg gir kroppen b?de fiber og jern. Det du drikker til disse skivene utgj?r store forskjeller i inntak av andre nyttige vitaminer og mineraler som kroppen trenger ? f? i seg i l?pet av en dag, forteller Hanne.
Vann er det vanligste for norske barn/ungdom ? drikke til lunsj. 784 000 drikker vann til lunsj minst 3-5 ganger per uke, viser unders?kelsen. 44 % av barn i alderen 8-15 ?r drikker melk til lunsjen/matpakken hver dag, mens tallet er nede i 19 % for gruppen i alderen 16-24 ?r.
– Velger du vann, blir det ikke overraskende f?rrest kalorier i lunsjen. Innholdet av fett er noks? likt og verken vann, appelsinjuice eller ekstra lett melk inneholder tilsatt sukker. Matpakken med juice inneholder mest karbohydrater og vitamin C, mens velger du melk til matpakken gir du kroppen mer proteiner enn de andre alternativene.
– For barn og unge som skal vokse er proteiner viktig, og kombinasjonen av melk og br?d gir en veldig god sammensetning av forskjellige proteiner. I tillegg gir melken omtrent tre ganger s? mye kalsium som juice, og kalsium er viktig for skjelett og tenner. Velger ungdom en kartong skolemelk til matpakken og inkluderer ost p? en av br?dskivene vil hele dette m?ltidet gi halvparten av det kalsiumet ungdom mellom 10-13 ?r trenger hver dag, forteller Hanne i Melk.no.Unders?kelsen viser at hele 818 000 barn og ungdom mellom 8 og 24 ?r spiser frokost hver dag (67 %). Dette er et godt utgangspunkt for ? snu d?rlige matpakkerutiner. Hanne fremhever viktigheten av at foreldrene er bevisste p? at barnas vaner endres seg over tid. Har man gode frokostrutiner i familien er det enklere ? kombinere dette med ? lage en god og n?ringsrik nistemat for dagen. – En matpakke kan man gj?re b?de spennende, god og n?ringsrik uten at det trenger ? v?re vanskelig eller mye jobb. S?rg alltid for ? ha flere p?leggssorter som ost, kj?tt- og fiskep?legg i kj?leskapet i tillegg til rikelig med frukt og gr?nnsaker. Varier ogs? br?det du tar med, grove vafler kan smake godt og bidra til variasjon. Husk at restemat ogs? kan egne seg for matboksen, avslutter Hanne i Melk.no.
Vedlegg:
– Fakta, tips og informasjon om matpakke.
– Oppsummering av funn: Barne og Ungdomsunders?kelsen gjennomf?rt p? oppdrag for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) av Synovate.
For mer informasjon og tall fra unders?kelsen kontakt [email protected]
Pr?v v?r frokostkalkulator for ? finne hvilke n?ringsstoffer man f?r i seg til frokost eller lunsj
Klikk p? linken for ? lese mer om meieriprodukter
Klikk p? linken for h?ytoppl?selige bilder til trykk: bilder
Klikk p? linken for ? se frokost og matpakkeoppskrifter fra v?r web tv: melk.tv
For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Hanne Hennig Rustad, ern?ringsfysiolog Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), e-post: [email protected] tlf: 23 30 20 14 / 48 22 35 30
Kine Camilla T?ften, Kommunikasjonssjef Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), e-post: [email protected] tlf: 23 30 20 15 / 41 61 93 46

Authors
Top