Öppet brev: “Varför näthatar du, Patrik Björck (S)”

Den socialdemokratiske riksdagsledamoten Patrik Björck ägnar valrörelsen ?t att p? nätet sprida falska uppgifter om att Piratpartiet skulle har samröre och gemensam agenda med extremhögern. D? varken Björck och Socialdemokraterna tagit avst?nd fr?n de falska och kränkande uttalanden som gjorts, skriver Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, i dag ett öppet brev till Björck och fr?gar “Varför?”.
I g?r bemötte Anna Troberg Björcks anklagelser en efter en p? sin blogg. Inlägget finns här.
? Det är anmärkningsvärt att en riksdagsledamot sitter och sprider rena lögner p? nätet p? det här sättet, säger Troberg. Det m?ste finnas utrymme för hederlighet även i en valrörelse. Björcks agerande är extra ironiskt med tanke p? att han säger sig vilja stävja hat och förtal p? nätet, men i själva verket är en del av justdet.
Troberg har ocks? valt att blogga om det öppna brev som hon i dag skickat till Björck. Inlägget finns här.
? Jag har haft närkontakt med högerextremister tv? g?nger i mitt liv. Den ena g?ngen kastade en skinhead en glasflaska som skar upp huvudet p? mig för att jag är flata. Den andra g?ngen befann jag mig i Prideparaden alldeles där högerextremister attackerade den, säger Troberg. Dessa upplevelser har format mitt politiska engagemang. De är själva orsaken till att jag lägger min själ i ett parti som tror p? demokrati, öppenhet och inkludering.
?- Piratpartiet har en vision om öppna gränser. Vi har Sveriges bästa hbtq-politik enligt RFSL. Vi har en human syn p? kriminalv?rd. Vi är allt den högerextrema rörelsen inte är. Vi är humana, inkluderande och öppna. Björcks falska anklagelser är en spark i magen. Jag förväntar mig en offentlig ursäkt av honom och av Socialdemokraterna. Man ska inte komma undan med rena lögner bara för att man r?kar sitta i riksdagen, avslutar Troberg
Trobergs öppna brev till Björck ?terfinns i sin helhet här nedanför:
Hej Patrik,
jag vet inte varför du har f?tt för dig att jag och Piratpartiet har samröre med högerextrema. Jag vet inte varför du inte vill ta till dig väl belagda fakta. Jag vet inte varför du fortsätter att sprida lögner. Men, jag vet hur det känns att vara mottagare av allt detta. Det gör mig väldigt ledsen.
Jag har haft närkontakt med högerextremister tv? g?nger i mitt liv. Kanske först?r du bättre varför dina anklagelser berör mig s? djupt om jag berättar om dem.
Den första g?ngen jag stötte p? högerextremister kastade en av dem en glasflaska i huvudet p? mig för att jag är flata. Jag var sjutton ?r och s? djupt i garderoben att jag inte v?gade anmäla det hela till polisen för d? skulle mina föräldrar f? veta vem jag var. Varje g?ng jag tvättar h?ret och känner ärret i nacken p?minns jag om det där. Varje g?ng.
Den andra g?ngen hade jag äntligen tagit mig ur garderoben och v?gat mig ut i Prideparaden. Jag kände mig fri och trygg, men jag slets bryskt ur den känslan när en grupp högerextrema attackerade paraden bara n?got tiotal meter framför mig. ?terigen flög glasflaskor genom luften. Människor skadades. Varje g?ng jag g?r i Prideparaden p?minns jag om det där. Varje g?ng.
När jag ser nazistiska partier demonstrera p? gator och torg vill jag kräkas. De är själsfränder med de människor som skickade personer som är precis som jag till koncentrationsläger. De har ingenting att erbjuda mig och min blivande fru eller v?ra vänner. Inget annat än hat, förföljelse och potentiell död.
Det är därför jag lägger ner min själ i ett parti som st?r upp för det samhälle jag tror p?. Ett öppet, demokratiskt och inkluderande samhälle. Ett samhälle som inte har de totalitära övervakningsverktyg som skulle göra det lätt för dem att rensa bort mig och andra om de kom till makten. Ett samhälle där dessa mörka krafter aldrig kan bli n?got annat än en marginaliserad grupp galningar utan reell makt.
Det gör fysiskt ont i mig när du väljer att om och om igen klumpa ihop mig och mitt parti med människor som inte bara vill skada mig, utan som de facto försökt göra det tv? g?nger och faktiskt lyckats en g?ng. Dina falska anklagelser är en spark i solar plexus. P? mig och Piratpartiet, men ocks? p? dina kolleger i riksdagen och andra partikamrater som hör av sig till mig och skäms och ber om ursäkt ? dina vägar.
Varför hittar du p? rena lögner om mig och Piratpartiet och sprider dem p? nätet? Vad driver dig? Det är visserligen valrörelse, men en viss niv? borde ?tminstone en riksdagsledamot kunna h?lla. Vad vinner du p? detta? Vilka behov i dig uppfyller detta? F?r du n?gon sorts kick av det? Glömmer du bort att vi är verkliga människor när du sätter dig vid tangentbordet? Hur känner du efter?t? Känns det verkligen bra?
Jag tror p? människors inneboende vilja att göra rätt och därför st?r jag nu r?dvill inför fr?gan om varför du gör det här. Varför?
Anna
????????
Anna Troberg
Partiledare Piratpartiet

Anna Troberg
Partiledare
Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat p? integritet, kultur och kunskap, och svarar p? de fr?gor de gamla partierna ännu inte först?tt att de m?ste ställa.
I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet tv? parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.102300Skicka som e-post